wat een week - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu wat een week - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu

wat een week

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

19 September 2009 | Brazilië, Garanhuns

Nou dames en heren, daar ben ik weer! Gelukkig weer even terug op het vertrouwde klooster met die schattige kleine kakkerlakjes en heerlijke opgewarmde worstjes!! De Fazenda was wel even iets anders. Ik moet zeggen dat de dames en ik het met zijn drieën aardig hebben uitgehouden maar we hebben toch wel weer het één en ander meegemaakt. De eerste dag kwamen wij vroeg aan en besloten om even bij de vrouwen te blijven die in de huiskamer aan het bidden en praten over Déus (God) waren. Na hier een kwartier bij te hebben gezeten besloten we dat de taal toch nog erg veel woorden kent die niet in onze vocabulaire voorkomen. We gingen dus maar naar de kamer om onze bepakkingen en bezakkingen uit te pakken. Na een korte loting was de beslissing van wie er in het ‘bovenbed’ van de royale, aan elkaar geplakte éénpersoonsbedden ging slapen, gevallen. Ik was de gelukkige. (nu ben ik natuurlijk ontzettend lenig dus dit is geen enkel probleem) Daarna meteen de lederen werkhandschoenen aangedaan en aan de slag! Na overleg met elkaar, de pater en Fernanda hebben we besloten om de eilandjes, die zich in de vijver bevinden, leeg te halen om hier de eventuele kweekbakken of kippenrennen voor boven de vijver van te maken. We zijn begonnen bij het eerste eilandje dat zich aan de zijkant van de vijver bevind. Hier hebben we, met de hulp van de meiden van de Fazenda, alle beplanting uitgeschoffeld en een doorgaand pad gemaakt door kleine heggen af te zagen en uit te hakken. (dit met een kléín beetje hulp van onze lieve tuinman ;) ) O ja, voor ik het vergeet; dank aan Truud die ervoor gezorgd heeft dat we zo’n enorm hakding hebben aangeschaft waarmee we makkelijk alles uit de grond konden trekken. Zonder dat ding waren we nu nog steeds bezig met eilandje één. Alles goed en wel, het begin was er en aan het eind van de dag was eilandje één dan ook helemaal leeg en voorzien van een keurig toegangspad dat zelfs voldoende ruimte open laat voor onze geweldige kruiwagen. Na een lekkere siësta, wat hier gelukkig een heel normale zaak is, kwam Fernanda even bij ons op de kamer om met ons drieën in private te praten. Wat bleek, ze had een probleem met het feit dat Linda haar sigaretje buiten de hekken van de Fazenda opstak en daarna weer terug het terrein op kwam wandelen. De andere dames hadden dit geroken en hadden hier over gepraat met elkaar. Nu is het zo dat er ab-so-luut niet gerookt mag worden op of om de Fazenda omdat de dames die er zitten het dan nóg moeilijker krijgen met hun afkicksituatie. Lin vond dit erg moeilijk en wilde in eerste instantie ook niet meegaan in dit verhaal maar uiteindelijk heeft ze toch besloten om, in ieder geval op de Fazenda, niet te roken. Voor Karen een fijn idee want zij had zich al lang voorgenomen om vanaf maandag in zijn geheel te stoppen met roken. Ik dacht natuurlijk aan de verschrikkelijkste doemscenario’s, inclusief een slecht humeur, trillende handen en natte neuzen maar niets bleek minder waar. Beide power‘not’pufgirls hebben zich karig staande gehouden in deze, toch al minder luxueuze, situatie.
Na dit nieuws een beetje te hebben verwerkt gingen wij aan ons eerste avondmaal op de Fazenda. Wat ik daar aantrof was werkelijk het meest weerzinwekkende dat ik ooit in een braadslede heb zien sudderen: een hele grote berg van kippentenen inclusief nagels en teenhaar :O :O :O Toen het 5 jarige meisje dat naast mij zat er rustig op begon te knabbelen, begonnen de kokneigingen het te overwinnen van mijn goede gedrag. Na een tijdje de andere kant op te hebben gekeken en mijn eigen bord vriendelijk doch dringend te hebben geleegd, zijn we naar de kamer gegaan voor een napraatje en een dutje. Dit mocht echter niet lang duren want om 06.30uur!! ging de wekker, zoals deze hier elke dag gaat, en was het tijd voor het ontbijt van 07.00uur. De wekker bestaat trouwens uit de meest hippe Braziliaanse muziek waarna het harde roepen van de meiden en het luide klapperen van de deuren volgt. Dit dagelijks terugkerende ritueel verstoord mijn eigen ochtend uitslaapritueel enorm, dus daarom dank ik Déus nogmaals voor de heerlijke siësta in de middag. Op de tweede dag begonnen we, na het ontbijt bestaande uit cous cous en droge broodjes, meteen aan het tweede eilandje. Toen daar flink wat schot in kwam te zitten besloten Kaar en ik toch om de halve, verrotte boomstam op eiland één alsnog te verwijderen. Na enig getrek en geduw begon het enorme ding te bewegen. Onder de wortel zat een groot gat en toen ik er boven hing om de stam er uit te duwen, zag ik ineens iets enorms bewegen. Na een flinke gil stonden Kaar en ik te kijken wat het ding was dat zich ineens uit het gat naar boven had gewerkt. Het was een enorm grote kikker of pad. (daar zijn we nog steeds niet uit) En wat bleek, hij zat klem!! Dit vonden we toch wel een beetje zielig dus hebben we hem, na een aantal reddingspogingen, uiteindelijk toch losgekregen uit zijn ingestorte holletje. Karen heeft hem de vrijheidsduik gegeven door hem ‘zes meter de lucht in en een salto makend’ terug te gooien in de vijver, waarna het arme dier met een vaart terug zwom naar het eilandje waar hij met geen mogelijkheid op terug kon komen. Na een nieuwe reddingsactie van mijn kant, ik heb het arme ding met een schoffel omhoog getakeld, was hij dan weer veilig terug op de kant en vervolgden wij onze werkzaamheden op eiland nummer twee. Hier hebben wij ook een hoop niet-Nederlandse dieren aangetroffen, te denken aan hele nesten Baratas (ook wel kakkerlakken genoemd) en grote giftige spinnen. (van die grote, met zo’n geel waarschuwingsteken op hun rug en van die wit/zwart gestreepte pootjes als een soort afzetlint bij een plaats delict) Dit doet mij denken aan de andere dieren die wij tegen zijn gekomen in dit mooie Brazilië. Zo lopen er op de Fazenda een stuk of zeven makaak aapjes rond die je volgen door de bomen als je op het terrein loopt, is de Fazenda in het bezit van een 3 pootjes tellend geitje, (het vierde pootje is opgeknabbeld door de twee varkentjes die ook bij de Fazenda horen) hebben we een heus levend gordeldier gezien, (wat zien die beesten er grappig uit zeg!!) hebben we één of ander stinkdier/marter gezien die ons bijna aanviel. (niet zo heel best aangezien de Fazenda dames ons wisten te vertellen dat een beet van het desbetreffende beest voor een enkeltje ziekenhuis zou zorgen) en zijn we op de terugweg van het stinkdier/marter gestuit op een hele stoet vleermuizen die verstopt zaten in de oude koeienschuur op het super grote terrein. Ook heb ik een kolibrie in levende lijve gezien. Met zijn lange, puntige snavel hing hij, 300 keer per minuut met zijn vleugels fladderend, in zo’n mooie rode geurige bloem. Helaas kon ik geen plaatje schieten van dit natuurschoon want op dat moment had ik een kruiwagen in mijn handen die volgeladen was met een enorme stapel kluiten, afkomstig van eilandje nummer 3. Dit grappige vogeltje was toch wel een beloning voor het harde werken van de afgelopen week! :) Ik moet wel zeggen dat tuinieren onder zware arbeid valt aangezien ik spierpijn heb op alle drie de BBB plekken! (dit in combinatie met het heerlijke Fazenda voedsel en de geweldige Braziliaanse sol, zal zorgen voor een ontzettend veranderde Mandy bij terugkomst in het pequena Hollanda) De laatste twee dagen op de Fazenda hebben veel in het teken gestaan van de ‘tilápia do nilo’. We hadden één grote blauwe kweekbak aangeschaft waarin wij bij wijze van test 20 tilapia’s hadden gedaan om te zien of zij onder deze omstandigheden zouden overleven. Na ze een nacht in deze bak te hebben laten rondzwemmen gingen wij de volgende dag vol goede moed kijken. We waren dan ook in shock toen, na enig geroer van Karen, bleek dat de vissen verdwenen waren. Na veel huhs en hoohs zijn we toch maar gaan slapen met malende koppies over dit onopgeloste mysterie. De volgende ochtend was ons plan om de bak leeg te gooien, er vers water in te doen en opnieuw aan de hengel te gaan maar na een half leeggegooide bak zagen wij tot onze verbazing iets zwemmen in het water. De vissen zaten er nog in!! Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weten we nog steeds niet maar het is wel duidelijk dat de vissen aardig hebben ‘gehoboot’. (dat is Portugees voor vals spelen of foppen, daar zijn we achter gekomen tijdens het spelen van de Braziliaanse versie van het eenvoudige spelletje pesten) Door dit mysterie zijn we nog eens ons informatiemateriaal uit Hollanda gaan bestuderen en zijn we erachter gekomen dat er sowieso teveel vissen in de kweekbak zaten. We hebben het aantal dan ook teruggebracht tot een kleine zeven tilapia’s. Donderdag zou de Nederlandse pater Urbanus komen, die veel kennis heeft van vissen en het kweken hiervan, om ons te helpen maar dit bleek toch niet door te gaan dus moesten we zelf op pad. Op vrijdag zijn we dan ook met de chauffeur van de Fazenda op pad gegaan om een kenner van vissen te zoeken. Zie je het al voor je: met onze Engelse tolk, (ook een vrouw van de Fazenda) de chauffeur, een begeleidster en de drie Brasil girls in een klein busje terwijl wij omstebeurten een levende, in een emmer meegenomen tilapiavis, tillend probeerden te behoeden voor het gehobbel en gebobbel van de prettige Braziliaanse wegen. Wij dachten dat we naar een kenner gingen maar na aan een pompbediende te hebben gevraagd wat voor vis hij dacht te zien en zijn antwoord ‘tilapia’ was, besloot onze chauffeur dat we wel ver genoeg hadden gezocht. Hier zijn we dus nog steeds niet echt verder mee gekomen dus maandag gaan we aan de telefoon hangen met meneer Urbanus voor verdere details van het kweken van vissen. Na onze loze zoektocht zijn we maar een paar zakken patat, ketchup, flessen cola en lekkere chocolade gaan halen om uit te delen aan de meiden/vrouwen van de Fazenda. Dit werd met open armen ontvangen en smaakte ook ons na een weekje Fazenda maar al te goed. Bij mij is de eerste week zwaar maar erg goed bevallen. Ik vind dat we met open armen zijn ontvangen en merk ook dat er een hechte band in ontstaan tussen de meiden/vrouwen van de Fazenda en mij. We hebben wel al heftige dingen gehoord. Zo weten we dat onze Engelse, 52 jarige tolk, Lalinya genaamd, al eens eerder een jaar in de Fazenda heeft gezeten voor overmatig drankgebruik. Ze heeft het daarna weer geprobeerd in de maatschappij maar zakte al snel weer terug in haar oude gewoonten. Ze heeft het op de Fazenda, mede door het gebruik van anti depressiva, wel naar haar zin maar irriteert zich aan het terugkerende ‘blaadjes veeg’ ritueel dat zij dagelijks uit moet voeren. Ze is verder ontzettend lief en we hebben dan ook ontzettend met haar te doen. We helpen haar soms stiekem een beetje en praten wat met haar tegen de verveling. De rest spreekt toch geen Engels dus die denken dat we het constant over ons vissen proces hebben. Het, sinds een week, 16 jarige meisje Paloma, weet dat zij een jongentje in haar buik heeft die de naam Paulo Ricardo zal gaan dragen. Dat is dan weer leuk nieuws! Ook weten we dat de vrouw die nu de leiding heeft, zelf ook een Fazenda achtergrond heeft. Haar vader is overleden na een auto ongeluk en haar moeder is spoorloos verdwenen. Ze heeft een kindje en raakte toen verslaafd aan drugs, veel drugs. Hierdoor keerde iedereen zich tegen haar en is ze in de Fazenda terecht gekomen. Na een jaar was ze klaar voor haar terugkeer maar haar vent wilde haar niet meer. Toen zakte ze weg in een diep dal en is daar, dankzij de Fazenda, weer uitgekomen. Nu werkt ze hier en weet ze niet wat ze nu in de toekomst moet beginnen. Heftige verhalen allemaal waar ik probeer niet té veel in mee te gaan. Wel is het zo dat de vrouwen erg aardig zijn voor ons en dat we naast deze nare verhalen voor het merendeel erg veel lol hebben! We spelen vaak spelletjes en bij gebrek aan lange zinnen maken we gebruik van onze ‘hints’ kennis. Dit zorgt vaak voor komische momenten. De avonden gaan hier dan ook erg snel. Toen we vandaag gedag zeiden om het weekend in het klooster door te brengen kreeg ik dan ook een flinke knuffel van Fernanda. Ze keek zo zielig en vroeg ons 100 keer om ook het weekend op de Fazenda te blijven. Ze had me bijna overgehaald maar de gedachte aan mijn grappige ouders op skype en het heerlijke kloostervoedsel hebben toch de doorslag gegeven. Dus nu zit ik hier mijn verhaaltje te typen terwijl ik een heerlijke chocolade fondue, in een restaurant aan de overkant van het klooster, in het verschiet heb. Ik denk dat ik me daar maar eens klaar voor ga maken. :D

Tot over een week en geniet van de Hollandse boerenkool en patatje oorlog, ik weet wat het is om de kippentenen te zien zweven onder je neus. ;)

Kusjes en heel veel liefs voor jullie! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!!!

  • 19 September 2009 - 06:45

    Remco En Lisette:

    hallo lieverd,

    nou één en al respect en bewondering voor je als ik dit allemaal lees. Jullie maken zo ontzettende veel mee maar is het ook spannend natuurlijk. Is maar goed dat je je in de weekenden nog kan verheugen op chocolade fondue!!! is weer eens wat anders.
    Wens de andere meiden succes met het stoppen met roken! is een ontbering maar volgens mij niets vergeleken met wat jullie allemaal meemaken met eten, de verhalen maar vooral de bijzonderen dieren enzo hahaha.

    dikke kus en tot volgende week.

  • 19 September 2009 - 07:09

    Mandy:

    hoi, weer een geweldig verhaal. Heerlijk om te lezen en heel fijn dat het contact op de fazenda zo goed is . Houden zo, fijn week end
    Mandy

  • 19 September 2009 - 07:31

    Anneke:

    hallo mandy wat een verhaal weer, goed hoor dat jullie al de drie eilandjes schoon hebben gemaakt, best wel een hoop werk.
    en zo zie je dat je toch een aantal spieren gebruikt die normaal in ruste zijn.
    geniet maar lekker van het weekend in het klooster en het eten, dat hebben jullie wel verdiend.
    succes met jezelf want twee meiden die stoppen met roken kunnen niet zo gezellig zijn, maar wel knap van ze.
    groetjes van ary en anneke en we kijken alweer uit naar je volgend verslag. xx

  • 19 September 2009 - 08:06

    Kater's Vader:

    Mooi verhaal en weer geheel op de hoogte!!
    Nu wachten op de belevenissen van Ka en Lin, zodat we na alledrie de avonturenromans gelezen te hebben weer redelijk op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van KLM (mooie vondst van Harry).
    Hard werken, trieste verhalen van de Fazendabewoners, slecht eten, niet roken, leuke ervaringen ..... we krijgen straks andere meiden thuis!
    x

  • 19 September 2009 - 10:07

    Tante Orka:

    Lieve Mandy,

    Waar het misgegaan is weet ik niet maar meteen vannacht nadat je verhaal op de site stond heb ik gereageerd maar het is niet aangekomen. Zonde want ik had zo mijn best gedaan iets leuks te schrijven.

    Niks chillen met de billen maar keihard werken de afgelopen week. Geen verhalen meer over salsa dansen, cocktails drinken of op het strand liggen.

    Het is trouwens wel een horrorverhaal met al dat ongedierte en kippentenen als maaltijd.

    Nu je zo handig bent met tuingereedschap kan papa zeker wel op je hulp rekenen bij het onderhouden van de tuin.

    Koken wordt voor mama ook een stuk aangenamer want alles wat ze je voor zet zul je lekker vinden. Geen paprika meer op het randje van je bord.

    De bus haarlak kan ook verbannen worden want voor spinnen ben je inmiddels immuun geworden.

    Jullie komen waarschijnlijk een stuk volwassener terug als ik lees wat jullie allemaal meemaken en wat jullie voor verhalen te horen krijgen van die vrouwen daar.

    Heel veel liefs en hou de sfeer onderling goed!


  • 19 September 2009 - 11:20

    Harry:

    Lieve Mandy,
    Wat een indrukwekkend verhaal; leuk dat je steeds een stukje relatievering erop loslaat. Zeker doordat ik de vrouwen ook een beetje ken, vind ik het mooi dat jullie zo`n goed contact met hen hebben. Als je ze zo ziet, dan zie je alleen maar vrolijke, gezellige meiden, die "normaal" door het leven gaan. Dat rijke meiden uit het westen hun luxe leventje tijdelijk opgeven om hen te helpen is voor hen van onschatbare waarde. Al verandert elke vis in een plastic badeendje, dan nog is jullie missie geslaagd.
    Het blijft wel onbegrijpelijk dat er elke dag verse broodjes gebakken worden en er kaarsen verkocht kunnen worden en de vrouwen geen beter eten aangeboden wordt. Vervelend dat Urbanus niet gekomen is. Als de pomp goed gaat werken en er een fontein komt, is er veel bereikt. Bovendien zijn de eilandjes leeg, ook van spannende beestjes, dus kunnen jullie wellicht de kippenren gaan opzetten. De stront is voor de vissen, de tenen voor de meiden en de rest ... Karen likt haar vingers al af.
    Teruggekomen heb ik erg hard moeten werken en veel last gehad van een jetlag. Ik heb echter de meeste last gehad van heimwee naar jullie, de vrouwen op de Fazenda en dat heerlijke land. Uiteraard luister ik deze dagen alleen maar naar Braziliaanse muziek.
    Alle goeds!

  • 19 September 2009 - 12:26

    Tante Ditte:

    Lieve Mandy,

    wat een bewondering heb ik voor je. Dit is totaal iets anders dan je gewend ben. Knap zoals je met alles omgaat en ook de manier waarop je het aanpak. Helemaal super van je.
    Ik ben het ook helemaal met tante Orka eens. Wanneer je weer terug bent in Nederland, ben je a. een stuk volwassener en b. je waardeert het eten wat je hier allemaal voorgezet krijg.

    Lieverd heel veel succes verder en geniet van je weekend.
    kus

  • 19 September 2009 - 18:18

    Daphne:

    hey lief zusje...ik ga zo meteen ook maar skype downloaden tis zo druk geweest nog geen tijd voor gehad!!!
    Ik vind het zo leuk dat je iedere keer van die lange verhalen schrijft!!! moet er samen met lennart erg om lachen! Volgens mij ben je straks idd veranderd, maar kan alleen maar positief zijn. Zo'n ervaring maak je maar een keer mee!!!
    Ik hoop ook voor jullie dat het allemaal gaat lukken met jullie plannen. Zo te zien gaat het allemaal iets anders dan hier in Nederland! Nou morgen ben ik jarig dus misschien zie ik je dan op skype anders andere keer...kusjes

  • 19 September 2009 - 21:19

    Mamsie:

    Lieve lieve mennepen,

    Ja nu is het echt aanpoten geblazen daar in het Brasiliaanse. Ik ben wel blij op de foto's kaplaarzen te zien want ik wist bij voorbaat al dat je allerlei ongedierte tegen zou komen bij het tuinieren, maar hield mijn hart vast bij het idee dat jullie dit eventueel op slippertjes zouden doen (is tenslotte warm daar), maar gelukkig de Hollandse nuchterheid is meegegaan dus kaplaarzen aan. Je hebt aardig wat fauna gezien zo te zien, doen jullie wel voorzichtig aub met al die giftige beesten. De Kippenpoten bij ons zien er toch wat krokanter en smeuiger uit gelukkig, maar goed dat jullie nog een geheime voorraad hebben. Weet dat je een doorzetter bent dus het project gaat vast lukken met de vissen. Misschien een idee om naar de kwekerij 100km verder te gaan om even te kijken hoe het daar gaat? Dit weekend weer even bijtanken in het klooster dus geniet ervan, want dat hebben jullie wel nodig om er weer een week tegenaan te kunnen. Zie er naar uit weer even gezellig met je te skypen.
    Love you

  • 20 September 2009 - 06:04

    Tante Orka:

    Lieve Mandy,

    Ne een nacht moed verzamelen heb ik de foto's gekeken en mijn erstige vermoedens bleken waar. Prachtige foto's van de kippentenen en de kikker. Zonder die foto's was je verhaal geloofwaardig genoeg.

    Ik zit nog na te rillen.

    Is de kikker nog in een prins veranderd?

    Dikke kneiter en doe voorzichtig met wat je eet en wat je redt uit putten.

  • 21 September 2009 - 09:54

    Michelle, Pabo:

    Goedemorgen Mandy,

    Goed om te lezen dat jullie gearriveerd zijn in Brazilie en dat alles goed verloopt. Jullie hebben hard gewerkt lees ik. Hoop dat jullie inmiddels gewend zijn aan de omstandigheden, zal niet altijd even gemakkelijk zijn.
    Arie en ik houden contact via de weblogs van de minor (via links van de anderen kwamen we op deze).
    Vergeet dus niet om deze weblog bij te houden, logboek, onderzoeksvorderingen etc etc.
    Je kunt ons natuurlijk ook altijd mailen.

    Veel succes verder met alle werkzaamheden in Brazilie.

    groet Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Ladiess & gentleman.. Kom je ff kijken hoe het met mij gaat in dat verre Brasil? Ik ga mn best doen om jullie op de hoogte te houden! Have fun..

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 35301

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2009 - 24 November 2009

aan de slag in Brasil!

Landen bezocht: