vreemd gevoel van binnen - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu vreemd gevoel van binnen - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu

vreemd gevoel van binnen

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

13 September 2009 | Brazilië, Garanhuns

Hallo lieve druk reagerende mensen :D Ik ben erg blij dat mijn verhalen gewaardeerd worden want dit moedigt mij aan om nieuwe gebeurtenissen voor jullie allen te blijven beschrijven. Op dit moment zit ik in de green room mijn verhaaltje te doen met op de achtergrond Michael Jacksons ‘You are not alone’, klinkend uit Linda haar multifunctionele boxjes, terwijl de andere kamers last hebben van lekkage door de zware, winterse Braziliaanse buien. (door ons gezien als warme tropische regendruppels die in ons kikkerlandje bekend staan als ‘miezer’, peanuts voor ons dus) We hebben nog geen 5 minuten geleden afscheid genomen van onze ‘afgelopen-twee-weken-mede-reizigers’. Bij deze wil ik jullie heel erg bedanken voor de, ik mag wel zeggen, zéér geslaagde tijd. Ik moet zeggen dat het mij best zwaar viel om jullie gedag te zeggen en weg te zien rijden. Het idee dat de leuke groep van de afgelopen weken niet meer compleet is, bezorgde mij een aardige brok in de keel. Ik ben echt van jullie gaan houden en zal jullie zeker missen! We staan er nu echt met zijn drietjes voor. Wel heb ik er alle vertrouwen in dat het ons gaat lukken. We zijn alle drie nou eenmaal enorme bikkels van nature :p Van de week hebben kennis gemaakt met een, voor mij oude bekende uit Diergaarde Blijdorp; een enorme Braziliaanse kakkerlak.. IEUWWWW!! Wij met trappelende voetjes van kamer naar kamer totdat held Ruud het wel even zou oplossen. Na een ‘Goh hij is inderdaad echt groot’, stopte hij hem in de prullenbak en heeft hij hem met zakje en al uit ons weekend verblijf laten verdwijnen. De desbetreffende badkamer waar meneer kakkerlak zich bevond, is tot 2 dagen geleden niet meer in gebruik geweest.
Na een onrustige kriebelnacht toch maar weer een douche gepakt en een stevig ontbijtje gepakt. Het ontbijt, lunch en avond eten zijn hier goed verzorgd. Er is altijd warm en koud eten en er zijn elke dag weer verse broodjes en fruit. Wel zijn we af en toe in verdachte situaties belandt. Zo zien we af en toe de worstjes die we ’s ochtends hebben gegeten ’s middags in een taart zitten en drijven ze ’s avonds in de soep. Goed voor de antistoffen zullen we maar zeggen ;)
Pater Gabriël is een grote hulp voor ons. Zo is hij een goeie tolk en heeft hij veel dingen voor ons geregeld. We hebben een rondrit gemaakt door Garanhuns. Hier zijn we veel indrukwekkende dingen tegen gekomen. Zo hebben we gekeken bij projecten van Vámos 2007 en 2009. Dit is een groep Nederlanders die hier een aantal weken zijn geweest om vrijwillig de Braziliaanse mensen te helpen. De eerste stop was bij een moestuin. Deze is helemaal door hen aangelegd en de Nederlandse hand is dan ook aardig terug te vinden in de met wortels en slakroppen gevulde tuin. Leuk detail, naast de groententuin zit ook een soort kinderopvang. De kinderen die hier zaten noemden verschillende Nederlandse namen en vroegen ons om deze mensen de groeten te doen. Zij denken dat Nederland ongeveer zo groot is als het pittoreske Klaaswaal. Na de groententuin gingen we verder op pad en belandden we bij de krottenwijk van Garanhuns. Dit is één lange straat met hele kleine ‘huisjes’ waar hele gezinnen in wonen. Ik voelde gelijk een enorme drang om deze mensen ter plekke te gaan helpen maar wat bleek, de Vámos groep heeft ook hier zijn letterlijke steentje al bijgedragen. Het bleek dus dat er eerst alleen maar muren stonden, dus zonder dak, raam en deur, en dat de huisjes hier al enorm opgeknapt waren. Heel bijzonder om te zien dat de mensen die hier wonen ontzettend blije mensen zijn. Ze lachten vriendelijk naar ons en we mochten in hun huisjes kijken waar we een rondleiding kregen van de ene vierkante meter naar de andere. Na een kennismaking met de armste kant van Brazilië vervolgde onze tocht zich naar de Fazenda, die ineens een stuk beter bedeeld leek te zijn. Één van de meiden, Paloma, was jarig. Ze bereikte de mooie leeftijd van 16 jaar. Heel bijzonder dat we dit met de hoogzwangere!!!! :o Paloma konden vieren. We hadden een rozenkrans en chocolaatjes voor haar gekocht en zongen het welbekende ‘parabems pra voce’. (bij het oranje volk beter bekend als ‘happy birthday to you’) De andere dames hadden een taart voor haar gebakken en zongen luidkeels mee waarna Paloma in tranen uitbarstte. Ik denk dat de meiden hier stuk voor stuk een achtergrond hebben waar wij geen idee van hebben. Het zullen dan ook 2 pittige maandjes worden voor ons. Wel merk je dat ze het enorm op prijs stellen dat wij hier zijn. Zo hebben we meteen de Braziliaanse salsa leren dansen. Ik moet zeggen.. het ritme zit erin maar die trilbillen.. niet normaal! Ik denk dat ik met mijn Hollandse achterwerk de Braziliaanse billen nooit zal kunnen evenaren. Het is echt waar wat ze zeggen!! ;) De meiden hebben ons wel belooft om ons af en toe een bijspijkercursus te geven, dus de Fazenda avonden beloven wat! Ook hebben we even gekeken bij het project van de meiden van vorig jaar. Nou meiden; ik heb mijn allereerste Braziliaans/Nederlandse kaars gemaakt! :D Leuk om te zien dat er nog gebruik gemaakt wordt van de kaarsenmakerij. De vrouwen/meiden van de Fazenda hebben ons laten zien dat ze erg goed zijn in het versieren van de kaarsen, die met verschillende kleuren bloemen en creatieve versies van de here Jezus beschilderd zijn. Ik denk dan ook dat dit wel in het voordeel zal zijn van de verkoop ervan. Truud (aka Ruud) heeft in elk geval een hele doos bemachtigd, dus dames en heren, er is een verkooppunt in Nederland te vinden!!
Vrijdag en zaterdag waren voor ons drukke dagen. Vrijdag zijn we langs een opvanghuis voor kinders van verschillende leeftijden geweest. Hier hebben we een aardig staaltje capoeira mogen bekijken. De kinderen kregen toevallig net een les hierin. Dit is een wekelijks terugkerende les voor de kinderen, allemaal gegeven door een man op vrijwillige basis. Je merkt wel dat een groot deel van Brazilië hier op bouwt. Gelukkig zijn er veel mensen die zich hiervoor inzetten. De zaterdag begon bij de Fazenda, waar we met Pater Gabriël een dame hebben aangesteld die van begin tot eind en jawel, van a tot z, bij ons project aanwezig zal zijn en die wij op zullen leiden tot een volwaardig vissenkweekster. Zij zal daarnaast weer een ander aanstellen die ook voldoende kennis zal werven over ons project zodat wij er zeker van zijn dat dit, ook na ons afscheid, goed volbracht en voortgezet zal worden. (goh wat een hoop HBO woorden in één zin gepropt he ;) ) Na overleg met deze fazenda dame, Fernanda genaamd, zijn we het dorp ingegaan om onze eerste project aankopen te halen. Om de vijver optimaal te kunnen gebruiken moeten eerst de eilandjes die in de vijver zitten leeggehaald worden. Dus de houweel, zagen, kniptangen, onkruidverwijderaars en werkhandschoenen zijn al aangeschaft. Nu kunnen we maandag eindelijk echt aan de slag. Pater Gabriël is van maandag t/m donderdag in Natal voor een viering dus we staan er echt alleen voor. Hij heeft wel geregeld dat Pater Urbanus, een man die al verschillende projecten heeft geleidt en er, volgens velen, ‘verstand’ van heeft, donderdag met hem mee terug reist naar Garanhuns. Deze man zou ons wel eens heel erg goed van pas kunnen gaan komen en we hopen dan ook dat hij een frisse kijk op onze ideeën wil geven. Voor nu; plannen zat en eindelijk een begin. Ik ben erg blij dat Harry mij op het laatste moment zijn woordenboek heeft geschonken (je krijgt hem terug hoor, belooft!) want die zal ons erg goed van pas komen zonder tolk Harry of Gabriël in de buurt.

Op de Fazenda zal het niet makkelijk zijn om mijn reisverhalen bij te werken dus ik zou zeggen; tot volgende week!!

Veel liefs voor nu!

ps. dankje paps, mams en Harry voor de foto ruimte! Ik ga vanavond proberen om er het een en ander op te zetten.
ps.ps. lieve ‘afgelopen-twee-weken-mede-reizigers’, ik ga jullie echt ontzettend missen en bedankt voor de leuke tijd die we al met jullie hebben mogen delen! Ik verheug me nu al op de reünie :D
ps.ps.ps. Nog even een bedankje voor Harry in het bijzonder. Heel erg bedankt voor alles wat je voor ons hebt gedaan! Ik heb nog maar weinig mensen in mijn leven leren kennen die zó begaan zijn met andere mensen. Harry, je bent een bijzonder mens en je mag trots zijn op wie je bent!

  • 13 September 2009 - 15:32

    Anneke:

    hallo mandy, wat een schitterend verslag weer.
    ik lees wel dat je heel begaan bent met de mensen om je heen,houden zo hoor.
    dat billenschudden leer je vast wel, je hebt toch nog wel eventjes de tijd.het werk gaat nu beginnen en ik wens je heel veel sterkte toe met het zware werk om de vijver visklaar te maken. ik weet zeker dat het jullie gaat lukken, succes. xxx ary en anneke

  • 13 September 2009 - 16:09

    Kelly:

    Wat een prachtig verslag Men, ik heb het met kippenveel gelezen! Onvoorstelbaar wat jullie al meegemaakt en gezien hebben en wat jullie allemaal nog gaan betekenen voor de mensen daar! Heel veel succes meiden, dikke knuffel uit Nederland!

  • 13 September 2009 - 16:59

    Tante Orka:

    Lieve Mandy,

    Heerlijk om je verhalen te lezen. Kan niet wachten om ze je te horen vertellen.

    Jij beleeft van alles en hier kabbelt het leven gewoon door. Klein beetje jaloers ben ik wel.

    Afgelopen zaterdag dacht ik Mandy staat binnenkort tot haar middel in de vijver, ik ben solidair en ga tot de ellebogen in het aquarium om date een goede beurt gegeven. Mocht je af willen kicken van het "vijver werken" dan weet ik een adres voor je.

    Ik zal aan mama of papa vragen hoe ik de foto's kan bekijken die je in de fotoruimte gezet hebt want tot nu toe heb ik ze niet kunnen vinden.

    Veel plezier in en met de vijver en ik hoop snel weer het vervolg te lezen.

    Een hele dikke kneiter voor een kanjer


  • 13 September 2009 - 18:38

    (t) Anneke Vermeer:

    Hoi mandy,
    eindelijk wat tijd vrij gemaakt om jou reisverhalen te kunnen lezen. tijdens het lezen maak je andere mensen misschien ook wel enthousiast. Mij in elk geval wel.

    Toen wij met je ouders, opa Piet en fam. Mulder op Tiengemeten weren vertelde je vader wat er was gebeurd met de twee heren. Niet te geloven, eerst je vader z'n pols vlak voor je wegging en nu de heren die onwel werden. Je hebt je kranig gehouden en zo zie je maar waar je ook bent er is altijd wel een Nederlander in de buurt.

    Fijn dat je het zo goed kan vinden met de Brazilianen en dat je kan dansen en (af en toe) drinken. Maar nu is de tijd aangebroken van werken zo te lezen.

    Leuk dat tante Orka zo meegaand is maar dan in
    een aquarium ;-)

    Mandy, geniet ervan succes met het werk voor julllie alle drie en ik probeer weer een keer tijd te maken om op de site te kijken.

    Heel veel groetjes vanuit een herfstachtig Schiedam

  • 13 September 2009 - 20:20

    Mandy:

    Meid, meid, wat een verhaal zeg. Jij kan fantastisch schrijven, hoor. Het was heerlijk om te lezen en zag het zowat voor me. Wat is het jammer he, dat je niet iedereen op deze wereld helpen kan. Je zou het zo graag willen, dat merk ik aan je verhaal, maar ga er maar vanuit dat wat jullie daar doen ook heel erg belangrijk gaat zijn. Liefs

  • 14 September 2009 - 03:24

    Tante Orka:

    Lieve Mandy,

    Ik heb inmiddels je fotoalbum gevonden en het valt me op dat de variatie groot is, strand, drankjes, eten, dansen, maar weinig hardwerkende Linda's, Karen's of Mandy's. Komen die nog?

    Heel veel liefs

  • 14 September 2009 - 05:13

    Remco En Lisette:

    wat een leuke en bijzondere dingen maak je toch weer mee!

    En meiden: 1 tip kakkerlakken en haarlak gaan niet samen. Ze gaan er niet dood van maar ze verstijven wel en vinden het absoluut niet leuk hahahah ;)

    nu echt met zijn drie maar zo te lezen hebben jullie toch wel mensen in de buurt die jullie in de gaten houden! dat is maar goed ook. Veel plezier aankomende week en met plezier wacht ik af tot het volgende verslag!

  • 14 September 2009 - 05:18

    Remco En Lisette:

    en leuke foto's allemaal. Volgens mij hebben je zus en ik wat cocktails in te halen hier :)

  • 14 September 2009 - 08:48

    Tante Ditte:

    Hallo Mandy,

    Wat een verhaal weer. Echt leuk nu met die foto's erbij, krijgen wij er hier ook een beetje een idee van.
    Je hebt het in ieder geval goed naar je zin en dat is mooi om te lezen. Het gaat je samen met de anderen vast en zeker allemaal lukken.

    Gisteravond zijn pap en mam bij ons wezen eten. Italiaans was het deze keer. Lekker en gezellig.
    Afgesproken dat we volgend jaar naar Brugge gaan. Niet zo gek ver en gaan ook met de auto.

    Lieverd heel veel succes en hartelijke groeten vanuit Spijkenisse
    dikke kus voor jou

  • 14 September 2009 - 10:48

    Monique En Peter :

    Mandy wat een mooi verslag en wat een indrukken doe je er op zeg.Geniet van de tijd die je daar bent want voor je het weet ben je weer terug.

    groetjes monique en peter

  • 14 September 2009 - 17:23

    Renee:

    Scheetjee!!

    je verhalen zijn echt super!!
    ik ben echt ZO jaloers haha
    en ik zie op je fotos dat je al een aardig kleutje hebt, dus ik moet maar even gaan zonnenbanken, haha
    ik wens je nog heeeeeeeel veel plezier, voor je het weet ben je weer terug :D
    nou ik hou je verhaaltjes en de gaten, vind het leuk om te lezen
    dikke kussssss(K)

  • 14 September 2009 - 19:24

    Serena :

    he poepiej scheetje kakkie :D
    wat een spanning allemaal GEWELDIG om je verhaaltje telezen hihi :)
    ik heb je fotows ook net bekeken en je heb niks te veel gezegd het is echt mooi en lijkt me echt helemaal superr ik zal van de week nog anja bellen ik heb nu elke avond druk gehad en moet na deze reactie gewoon weer hard leren voor mijn examens morgen.

    echt nog heeel veeel plezier en succes en cant wait to see you
    kusjee liefiej

  • 14 September 2009 - 20:30

    Mamsie:

    Heee skypie,

    Dat was even gezellie gisteren he met zijn allen aan de skype.
    Wat heb je weer een heerlijk lang verhaal geschreven en gelukkig ook je foto´s nu erbij kunnen we je even bekijken van alle kanten en zien dat het goed met je gaat.
    Dat trilbillie gedoe komt wel goed met je hoor ze gaan vanzelf losser zitten van al dat geploeg in de tuin en vijver let maar op.
    En ieuuwww getver die kakkerlakken, maar neem de raad van Lisette aan en spuit ze stijf met haarlak dan kan je ze opvegen en naar buiten doen.
    Wat die taarten met worstjes betreft lijkt met niet zo lekker, maar je hoeft niet alles te eten toch fruit en brood genoeg las ik.
    Na je verblijf in Brasil tussen al die trilbillen zal je wel inzien dat luxe niet alles is op deze aardbol.
    Je kan al aardig overweg met je Portugees las ik, zeker nu je ook het woordenboek van Harry te leen hebt.
    Lieverd ik ga nog even een keertje je foto´s bekijken en hoor wel wanneer we weer gaan skypen.
    Kussssssssssssssss

  • 14 September 2009 - 21:00

    Anneke:

    leuke fotoos, wat een verschillende cocktails komen er voorbij, lekker hoor.

  • 15 September 2009 - 13:02

    Harry Kluns:

    Lieve Mandy,

    Bedankt voor je geweldige compliment. Ik ben net thuis en terwijl de dvd van Bande Maginificos op de achtergrond mijn heimweegevoelens alle ruimte geeft, lees ik je bericht. De terugreis is voorspoedig verlopen. Na 86 lombadas en zeker evenveel trilstukken en kuilen konden we gisteravond in Natal risotto met garnalen en pepersteak eten. De vliegreis verliep helemaal voorspoedig, want we kwamen drie kwartier eerder aan dan volgens schema. Haast je bij je terugvlucht niet teveel, want we moesten nog wachten op drie reizigers die er nog niet waren en wij zaten als echte Nederlanders al twee uur feijão uit onze neus te eten. Het was raar om weg te gaan, terwijl je iedere dag meer vriendschap voelt en steeds meer betrokken wordt bij het kweken van vissen, waarvan niemand weet hoe ze eruit zien. Ook jij enorm bedankt voor twee mooie weken, je betrokkenheid, je irritaties, je geweldige humor en je eeuwige optimisme. Ik kijk er naar uit om met de hele groep bijeen te komen. Alle goeds met Karen, Linda en die geweldig lieve meiden van de Fazenda. Abraços para elas.

  • 15 September 2009 - 16:56

    Ilse:

    dat klinkt spanent hoor woonen die mensen zonder dak? wat doen ze dan als het regent?
    een groote kakelak dat lijkt me wel gaaf

  • 15 September 2009 - 18:01

    Truud En Lenie:

    Wendy jij bent mijn ware Mandy, zeker als jij zulke lieve ps.-jes onderaan je verhaal schrijft.
    Wij hopen dat je met de juiste gereedschap en hulp van Broeder Urbanus er een gave Tilapiafarm van gaat maken. Wij zullen onze best doen om zonder jullie hier in het koude Nederland af te kicken.
    We kijken uit naar het volgende verslag.

    Abraço,
    Ruud en Lenie

  • 15 September 2009 - 20:11

    Rick:

    Pjeempie... tis is weer us wat anders dan elke dag achter een buro kruipen. Inkopen algedaan maar wanneer gaan er nu de vissjes gekweekt worden ;-)

  • 15 September 2009 - 23:17

    Bart:

    Mandy ik zie dat je het best wel erg naar je zin daar hebt! :) Wow wat een mooi land is het toch hé =)

    Geniet er maar goed van en blijf altijd ALEGRIA. Maar dat gaat jou zeker lukken daar in het energierijke Brasil!

    Al een echte Caipirinha gedronken?

    xx Deus Abencoe!

  • 16 September 2009 - 07:38

    Miranda:

    Hoi Mandy,

    Helemaal leuk je verhaal! Heb meteen zin om ook te komen, denk alleen dat ze het op de St.Jan niet op prijs stellen! Geniet ervan, voor je t weet zit je weer in het koude kikkerlandje....
    x miran

  • 17 September 2009 - 06:52

    Vader Van Kater:

    Ha Mandy,
    Wat een stuk proza weer, zeg! Leuk te lezen, ik wacht alweer op je volgende epistel!
    Hou je de twee andere tuttenbellen in de peiling en let je ook op dat ze niet stiekem aan verbrande autobanden gaan likken als ze het moeilijk hebben komend weekend? Ben erg benieuwd naar het vervolg van de feuilleton hierboven.
    x

  • 19 September 2009 - 18:06

    Alex En Emmy:

    Wij vinden het super stoer waar je mee bezig bent! En geniet er maar van!Groetjes Emmy Alex,Nick ,Ryan en Demi xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Ladiess & gentleman.. Kom je ff kijken hoe het met mij gaat in dat verre Brasil? Ik ga mn best doen om jullie op de hoogte te houden! Have fun..

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 35303

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2009 - 24 November 2009

aan de slag in Brasil!

Landen bezocht: