druk druk druk - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu druk druk druk - Reisverslag uit Garanhuns, Brazilië van Mandy Klos - WaarBenJij.nu

druk druk druk

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

10 September 2009 | Brazilië, Garanhuns

Hallo lieve mensen in dat mooie kikkerlandje..

Mijn welgemeende excuses voor een ieder die dagelijks mijn site heeft bezocht maar geen nieuws heeft gevonden! Ik ga proberen de afgelopen dagen in een notendop te proppen voor jullie.. Ik moet wel vertellen dat er in de afgelopen dagen meer is gebeurt hier dan dat er normaal in een heel jaar gebeurt.. :O Even kijken, waar zal ik beginnen..
De dagen in Natal waren heerlijk maar we moesten al snel op pad naar het mooie bounty-achtige stukje Brasil, Pipa genaamd. Dus wij in onze heerlijke huur fiat op weg. We genoten van de airco en de geweldige cd’s van Harry. De meeste hiervan waren van Braziliaanse bodem dus de salsa sfeer zat er meteen al in. ;) We zijn langs de grootste boom van de wereld gereden en hebben daar een heuse wandeling onder gemaakt. Hier kwamen wij weer de kleine aapjes tegen die we meteen herkende vanuit Natal. Nog even een fotoshoot onder de boom gemaakt, niet normaal hoe groot dat ding is, het lijkt wel een compleet oerwoud en toen vervolgden we onze trip richting Pipa. De aankomst in Pipa was veelbelovend, overal leuke barretjes, restaurants en kleine salsa tentjes. Helemaal mijn ding dus :D Onze ‘pousada’ (soort hotel aka vakantiehuisje) was he-le-maal leuk! Felle kleur op de muur, hangmat voor de deur, een huishond (bully genaamd want pitty was nog in Natal) en een lekker warme douche aanwezig. ’S avonds gingen we uit eten bij een pizza tent. Het begon allemaal heel leuk met lekker eten en gezellig kletsen, maar toen ineens ging het mis. Ruud voelde zich niet zo lekker worden. Eerst dachten we dat de pizza niet zo goed gevallen was maar het bleek al snel dat het echt mis was. Hij viel echt weg en we schrokken ons wild. Harry schrok zelfs zo erg dat hij besloot er maar bij te gaan liggen. Stel je voor, je zit met 7 man aan een tafel lekker een pizza’tje te eten en dan ineens liggen er twee volwassen mannen bewusteloos op de grond, je spreekt véél te weinig Portugees voor zo’n situatie en je raakt in paniek. Wat doet onze Mandy dan; heel hard in het Nederlands roepen of er iemand is die kan reanimeren. En je gelooft het of niet, maar daar kwam van twee tafels verder een Nederlandse verpleegster aangewandeld. Zij zorgde dat de rust weer keerde, terwijl wij in het Engels verder riepen om een ambulance. Nu bleek dat er in Pipa geen ambulances rijden, waarom.. dat vraag ik me nog steeds af. Gelukkig kwamen beide heren na een tijdje weer bij en is er besloten om toch naar de pousada de gaan. De Brasil girls hadden besloten om Harry om de twee uur wakker te maken, maar dit liep uit op één keer. Gelukkig werd iedereen de volgende dag gewoon weer wakker. Na een belletje naar de huisarts van Ruud bleek het toch verstandig om nog even naar het ziekenhuis te gaan. Deze scheen in Natal te zitten dus we pakten onze koffertjes weer in en gingen de welbekende 2,5uur terug met de waggies. Daar aangekomen was het even wachten, heb ik nog een emotioneel belletje gepleegd met het thuisfront en is Ruud uiteindelijk van top tot teen onderzocht. Gelukkig bleek het zijn hart niet te zijn en kon hij zijn reis vervolgen, maar verder onderzoek in Nederland is wel aangeraden. Met Harry is verder alles goed verlopen, hij is er alleen een beetje klungelig van ‘geworden’. We hebben er gelijk twee daagjes Natal aan vastgeplakt. Aangezien we hier natuurlijk al die hards relaxers waren, ploften we zorgvuldig neer op de voor ons vrijgehouden en met kussentjes bedekte strandstoelen. :D In Natal zijn we vrinden geworden met ene André, een Braziliaans/ Nederlandse jongen. Met zijn vloeiende Portugees wist hij ons de leukste barretjes te laten zien en daar hebben Laura en ik zorgvuldig gebruik van gemaakt. We gingen naar een salsastraat in Natal waar echt van alles te beleven was. Eerst kregen we een voorstelling van een soort rimboemannen die vuurspuwden, toen een live act van sexy mannen die capoeira deden (gaaaaafff!!!!!) en ook nog een showtje salsa, waar ik bijna van m’n entrecote ging toen ik een aantal figuren levendig herkende :) Daarna zelf nog even een dansje gedaan en toen toch maar weer naar bed omdat de volgende dag de wekker vroeg zou rinkelen om op weg te gaan naar Monteiro. Linda was onze chauffeuse en de reis verliep goed. Wel kwamen na 3 keer de beatles, 4 keer Amy Winehouse en ook een aantal keer Christina Aquilera de cd’s aardig het neusje uitzetten. Maar eind goed al goed, Monteiro was geweldig! We hebben kennis gemaakt met een aantal vrienden van Harry, heerlijk gegeten en een parade gezien die er was ten ere van de Braziliaanse onafhankelijkheidsdag. Toen we de volgende dag gedag gingen zeggen om onze reis te vervolgen, kwamen de meiden met allemaal cadeautjes aanzetten. Echt, de mensen in Brazilië zijn echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg aardig!! Ze houden van dansen, gek doen en zijn super vriendelijk dus ik denk dat dit wel eens mijn volk zou kunnen gaan worden. (dat er mooie mannen bijzitten is uiteraard ook een pré.. ) (pap.. ik zal ze in Brazilië laten goed? hihihi.. ;) )
Na Monteiro gingen we op weg naar Campina Grande, waar het tehuis te vinden is waar Laura 20 jaar geleden aan haar verre reis naar Nederland begon. Ondertussen is ze echt een kaasie geworden want als er één van bloemkool houdt.. De ontmoeting met de zusters was emotioneel. Het was echt heel erg mooi om te zien dat ze haar gewoon nog herinnerde. Ze liet ons foto’s zien van een mini Laura. Ook kregen we een rondleiding door het tehuis waar we de kinderen zagen die er nu zitten. Lau en ik gaven een kort privé concertje aan de kids.. Met op de tracklist ‘berend botje’ en ‘in de maneschijn’. Van de oudste zuster, zuster Aldete die toentertijd voor Laura zorgde, kregen we kleine kettinghangertjes met een Jezus of Maria afdruk erop. Deze houdt mijn kruisje die ik van Scotje heb gekregen, deze reis even gezelschap. Na het kindertehuis gingen we gelijk verder naar Garanhuns. We waren een beetje te laat vertrokken dus moesten in het donker rijden. Na een aantal gevaarlijke inhaalmanoeuvres hebben we toch nog op dinsdagavond onze uiteindelijke verblijfplaats gevonden. O nog even vergeten.. ik heb ook een aantal uurtjes het stuurwerk overgenomen van Lin. Dit kwam mijn schakelkunsten erg ten goede want na een rit op een weg met gaten, heuvels waar je U tegen zegt en een drukke Braziliaanse stad, heb ik mijn vuurproef goed doorstaan. (al zeg ik het zelf :P )
In Garanhuns gingen we gelijk naar het klooster waar wij de komende maanden in de weekenden zullen verblijven. Het ziet er erg goed en schoon uit allemaal. Ook is alles best wel luxe. Het enige waar ik een beetje aan moet wennen is dat de kokosnoten de paters hier naar het hoofd zijn gestegen.. werkelijk ALLES is kokosnoot groen :S Maar goed.. het is wel erg fris en fruitig zullen we maar zeggen.. Nog een klein minpuntje zijn de douches die onder stroom staan als je ze een beetje warmer wilt zetten. De oplossing; douchen met havaianas aan de voetjes. We zijn de volgende dag gelijk langs de Fazenda gereden om kennis te maken met de vrouwen en onze mooie vijver eens nader te bekijken.. en je gelooft het of niet.. de eerste vis is al gevangen!!! De vrouwen pakten een hengeltje met een stukje worst eraan en binnen twee minuten hadden ze twee vissen gevangen!! Wij zagen ons project al in duigen vallen maar wees niet getreurd, er moet nog héél veel gebeuren! Zo moet de vijver nog een nieuwe pomp, het water moet worden ververst, de tilapia’s (we geloven dat dit ze zijn) moeten groter gekweekt worden waar een speciale bak voor nodig is én we moeten de gehele verkoop nog in gang zetten. Pas als dit geregeld is hebben we tijd over om; de extra huisjes op de Fazenda te plamuren en bewoonbaar maken, het zwembad zwembaar maken, de crèche te vernieuwen, het gras te maaien, de kozijnen te schuren en verven etc. etc. etc.. Dus eigenlijk kom ik tot de conclusie dat drie maanden wel erg weinig is om alles dat we willen doen helemaal voor elkaar te krijgen. Ideeën zat, maar tijd.. De vrouwen zijn ontzettend aardig. We hebben al met ze gekletst en ik moet zeggen dat het praten mij steeds beter af gaat. Morgen gaan we weer langs om de eerste werkelijke dingen te ondernemen. In de tussentijd heb ik al honderden foto’s geschoten die ik helaas niet allemaal op deze site kan plaatsen. Ik zal deze dan ook proberen om op hyves te verwerken en ik ga binnenkort nog even kijken voor andere mogelijkheden zoals een digitaal fotoboek.

Voor nu zeg ik, tot snel! Ik zal elke mogelijke minuut aangrijpen voor het typen van nieuwe reisverhalen maar heb begrip, het typen hiervan kan alleen als ik voldoende tijd heb om ze te beleven ;) Dus niet getreurd als het even iets langer duurt, ik denk elke dag aan jullie!!

Veel liefs en een dikke kus!

  • 10 September 2009 - 04:35

    Tante Orka:

    Lieve Mandy,

    Het heeft even geduurd maar je hebt ons nu helemaal bijgepraat/bijgeschreven.

    Jullie maken anders wel het één en ander mee, begeleiders die omvallen, beetje dansen, lekker eten en leuke barretjes zoeken met Andre. Ik kan me dingen voorstellen die een stuk onaangenamer zijn.

    Je hoeft niet alle mooie mannen in Brazilië achter te laten hoor, je mag er gerust eentje voor me meebrengen.

    Het blijft kennelijk niet bij het opzetten van een viskwekerij, jullie komen terug als volleerde bouwvakkers. Altijd makkelijk!

    Heel veel succes bij het uitvoeren van jullie plannen.

    Dikke kneiter en heel veel liefs vanuit Vlaardingen.

  • 10 September 2009 - 05:24

    Remco En Lisette:

    klinkt allemaal erg spannend en goed dat je het naar je zin heb.
    Gelukkig is het met de mannen ook goed afgelopen!
    En kokosnoot groen hmmmm.... nee niet echt een favo kleurtje hahaha.

    Veel plezier!

  • 10 September 2009 - 06:36

    Kat:

    Hee Mandy!!
    Ik ben jaloers op je salsa barretjes ;) kan je daar ook goed skihutten? ;)
    In France gaat het nog steeds goed!! Over 2 weken begin ik met mijn stage, ze waren allemaal heel erg enthousiast op me stageschool!! :D
    Heel veel plezier en succes nog en je hoort nog van me!

    Kusxxx Kat

  • 10 September 2009 - 06:43

    Kater's Vader:

    Hoi mandy,
    Je bent je roeping misgelopen! Wat moet je voor de klas? Je hoort in de journalistiek te zitten .... wat een artikel hierboven, zeg! Mooie proza.
    Alhoewel, als je voor klas net zo kan vertellen zullen de kindertjes ook wel aan je lippen hangen! Ik vond het erg leuk te lezen.
    De 't lezen van jullie artikelen (de BG's) op deze site krijg je een aardig beeld van jullie belevenissen.
    Ben nu al benieuwd naar 't vervolg!
    x

  • 10 September 2009 - 07:46

    Anneke:

    ha mandy leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, goed geschreven ook, kan niet wachten op jullie volgende verhalen.
    succes met de vijver ennhet verven.
    groetjes anneke

  • 10 September 2009 - 13:11

    Susan:

    Hallo meiden!

    Zo jullie zijn er eindelijk, het mooie Brazilië :)! Ik volg jullie verhalen op de voet en vind het onwijs leuk (soms een beetje moeilijk) om ze te lezen.

    Ik ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben en jullie veilig zijn aangekomen in Garanhuns, wel te verstaan met wat obstakels dan ;). Hoe vinden jullie de Fazenda? Gek idee he, dat je daar de komende maanden zult werken en tussen de vrouwen gaat leven. Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar wel een super mooie ervaring, waar ik, ook al ben ik dan al bijna een jaar terug, nog dagelijks aan terug denk. Dus ik kan wel zeggen dat ik een beetje jaloers ben! Ik volg jullie, en mochten er vragen zijn jullie kunnen me altijd mailen, krabbelen etc.!

    Heel veel plezier :D! Liefs van Susan

  • 10 September 2009 - 17:46

    Mamsie:

    Hallo lieve Mandy in het warme Brazil,

    wat een leuk en gezellig stuk heb je geschreven, nu hadden we wat te lezen zeg, past alleen niet in één notendopje hoor hebben we er meer voor nodig.

    Begon goed met de gezellige salsa cd's van Harry om in de stemming te komen.
    Daarna met zijn allen en de aapjes onder de grootste boom voor een foto(plaats genoeg).
    Jammer dat de 2 heren plat gingen tijdens het Pizza eten, wat zal dat een paniek gegeven hebben bij jullie. Maar gelukkig is alles weer goed gekomen.
    Maar toen was er André (niet mee naar huis nemen hoor, hahaha) die jullie weer op wist te beuren met de rimboe en sexy mannen die capoeira deden.
    Wat fijn dat Laura zo warm ontvangen is in het tehuis en dat de zuster die haar toen verzorgde er ook nog werkt. Moet Laura en haar ouders een goed gevoel geven.
    Fijn dat het klooster en de fazenda zo goed bevonden zijn door jullie. Heerlijk dat je zo enthousiast bent over de Braziliaanse mensen dat maakt het alleen maar leuker om daar jullie missie te volbrengen.
    Leuk om te lezen dat het toch luxer is dan jullie hadden verwacht en fijn dat er internet is om het thuisfront af en toe wat te laten weten.

    Lieverd ik wens jou en de andere meiden veel succes met de lijst van werkzaamheden die nog te doen zijn (lukt denk ik niet allemaal in 3 maanden) en weet zeker dat er na gedane arbeid veel voldoening bij jullie zal zijn.

    Kussssssss en heel veel kroelies

  • 10 September 2009 - 18:52

    Daphne:

    lief zusje,

    Ik ben heel erg blij dat je het naar je zin hebt en dat alles verder goed gaat!!! Ik denk dat het straks nog erg lastig zal worden om alles achter te laten...Ik hou van jou!!! Dikke kus van je zus

  • 11 September 2009 - 05:47

    Mandy:

    Hallo naamgenootje, fijn weer zoveel over jullie avonturen te lezen, ik moet zeggen, jij schrijft het uitvoerigst - weet niet of dit goed geschreven is, maar je weet wat ik bedoel - en dat is wel zo leuk voor de buitenstaanders hier in ons kouder wordende landje. Geniet ervan met z'n drietjes en ik wens jullie alvast een heel gezellig week-end. ps wie is de bob ?

  • 11 September 2009 - 10:27

    Tante Ditte:

    Lieve Mandy,

    wat gezellig om zo'n verhaal van jou te lezen. Je schrijft echt leuk. Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat en dat bepaalde dingen dan toch nog meevallen. Je zal nu wel aan de slag moeten en zo te lezen heb je aardig wat te doen. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je je zal vervelen.
    Heb ik nog een vraagje: is er behoefte aan pennen/schriften etc. voor je klas?? Ik heb nl. nog het e.e.a. over van Afrika en zou dat eventueel mee kunnen geven aan Serena of je ouders wanneer die naar jou toe komen. Laat het me maar weten.
    Lieverd heel veel succes en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    liefs en kus

  • 11 September 2009 - 10:32

    Peter En Monique:

    Je maakt wel erg veel mee
    maar geniet van alles .

    groetjes peter en monique

  • 11 September 2009 - 15:13

    Je Vader :

    Hallo Lieve Mandy,

    Gisteren had ik reeds een reactie gemaakt op jouw uitgebreid verslag.
    Helaas zie ik nu dat deze niet geplaatst is dus doe ik een nieuwe poging.
    Zoals ik nu uit jouw verslag lees is het tot op heden een echte vakantie geweest met wat strubbelingen maar toch zie ik dat je met volle teugen geniet.
    Het land met z’n salsa, z’n bounty achtig landschap, z’n cocktails en niet te vergeten de wonderschone mannen moeten op dit moment voor jouw een waar paradijs zijn.
    Dat je figuurtjes in de salsa tegenkomt die je zelf op dansles ook geleerd heb vind ik ook heel leuk ik neem dan ook aan dat jij zelf ook je beste beentje hebt voorgezet. (Hoe waren de reacties van die Brazilianen?)
    Maar daar gaat nu verandering in komen je bent nu op de Fazenda aangekomen waar de handen uit de mouwen gestoken dienen te worden.
    Ik weet dat jij daar niet te beroerd voor bent en de voldoening zal na 2½ maand dan ook groot zijn, daarvan ben ik overtuigd.
    Ik lees ook dat je gaat klussen dus als je terug komt ben je een volleerde bouwvakker en dat komt goed uit want hier in huis moet nog ook veel gedaan worden. (grapje)
    Uiteraard ben ik alweer benieuwd naar je volgende verslag ik denk alleen dat je daar de komende tijd wel niet veel gelegenheid meer voor zal hebben.
    Overigens mocht je voor de klas staan achteraf toch niet leuk vinden, wat ik niet geloof, dan kan je altijd nog journalist worden.

    Groetjes je vader.

  • 11 September 2009 - 15:38

    Mamsie:

    Hoi Mennepen,

    Ik heb ruimte voor 200 foto's voor je gekocht kan je ze er op zetten, is leuk voor ons allemaal.

    Kusssssssssssssss

  • 11 September 2009 - 16:34

    Klungelige Harry:

    Ja, ja, ga je mee om te begeleiden en dan moet je zelf begeleid worden. Het geeft een gerust gevoel dat ik omgeven wordt door geweldige meiden. Er kwam een beetje onrust of ze hun doel op de Fazenda wel konden halen, maar .... Isto é Brazil. Er komt wat beweging als je zelf wat doet en dan beweegt het oom echt. Geweldig om te zien hoe Mandy (hier Minnie) haar enthousiasme aan anderen weet over te dragen. De vakantie en de groepsvorming zit erop en nu gaat ze los. Het gaat ze lukken.
    Voor lezers: De meiden hebben volle dagen en het valt niet mee steeds tiujd te vinden om verslagen te schrijven en emailen te beantwoorden. Geduld is een schone zaak (iets wat in dit mooie land te zien is, want stilstaande en stilzittende mensen in overvloed). Ik struikel weleens, maar Mandy staat stevig in haar schoenen en zal een spoor van blijdschap hier achter gaan laten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Ladiess & gentleman.. Kom je ff kijken hoe het met mij gaat in dat verre Brasil? Ik ga mn best doen om jullie op de hoogte te houden! Have fun..

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 35301

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2009 - 24 November 2009

aan de slag in Brasil!

Landen bezocht: